8 beginnersfouten bij het uitvoeren van Instagram- en Facebook-advertenties

Laten we eens kijken naar de typische fouten die beginners (en niet alleen) maken bij het lanceren van advertenties op Instagram en Facebook via de Facebook Ads-kast. Overigens zullen veel van de aanbevelingen in dit artikel van pas komen bij het lanceren van advertenties op WhatsApp, Facebook Messenger en Audience Network.

Fout 1: laat advertenties zien zonder de Facebook-pixel aan te passen

De Facebook Pixel is een stukje code waarmee je informatie kunt krijgen over gebruikersgedrag op de site, maar ook over conversies. Tegelijkertijd verzendt de pixel informatie over alle bezoekers (als ze zijn geregistreerd bij Facebook), en niet alleen over degenen die naar de site zijn gegaan vanuit uw advertentiecampagnes in Facebook Ads.

Er is ook een pixel nodig om conversies op verschillende apparaten bij te houden, advertentiecampagnes te optimaliseren voor de kosten van conversie, lookalike-doelgroepen te creëren en remarketing te lanceren.

Het is niet alleen nodig om een ​​pixel te maken, maar ook om evenementen op te zetten – ze sturen gegevens over conversies op de site naar het advertentiesysteem. Als je een pixel installeert zonder evenementen in te stellen, zal Facebook niet begrijpen wat gebruikers op de site doen, of ze converteren.

Gebeurtenissen kunnen individueel worden geconfigureerd (in de regel is dit de URL van een bepaalde landingspagina) of standaard (hiervoor moet u de code rechtstreeks of via de Google Tag Manager injecteren). Gebeurtenissen kunnen ook worden geconfigureerd via de Event Setup Tool. De Facebook Pixel Helper-extensie helpt u te controleren of de Facebook-pixel correct is geïnstalleerd en geconfigureerd op de site.

Fout 2: irrelevante doelen kiezen

Het doel moet al in de beginfase correct worden gedefinieerd: het is onmogelijk om het later te wijzigen. Het doel hangt af van hoe het algoritme van Facebook een publiek selecteert en campagnes optimaliseert.

De meest voorkomende opties zijn Conversies, Leadadvertenties en Catalogusverkopen. U kunt niet-standaardoplossingen gebruiken – selecteer bijvoorbeeld het doel ‘Videoweergaven’ om vervolgens remarketing- of look-alike-doelgroepen in te stellen voor gebruikers die de video al eerder hebben bekeken.

Als u conversies nodig heeft, kiest u dit doel, niet ‘Verkeer’ of ‘Betrokkenheid’ (hiermee krijgt u likes en volgers, maar geen klanten). Dit is hoe de Facebook-veiling werkt. U handelt met veel andere adverteerders voor bijna dezelfde gebruikers. Stel dat uw concurrenten hun campagnes targeten om conversies te genereren, en u richt zich op verkeer. Het is logisch dat Facebook u naar gebruikers leidt die willen klikken, niet converteren. Laten we hieraan toevoegen dat het beter is om verkeer niet binnen het sociale netwerk te genereren, maar op een externe bestemmingspagina. Dan kunt u de gebruiker niet alleen “inhalen” in Facebook-advertenties, maar ook in andere advertentiesystemen.

Fout 3: opties voor geografische targeting overslaan

Wanneer u geotargeting instelt, moet u het item “Mensen die hier wonen” selecteren (de standaardinstelling is “Hier wonen of recente bezoekers”). ‘Recente bezoekers’ en ‘Reizigers’ verwijzen niet naar uw doelgroep: het zijn mensen die naar de door u ingestelde plek zijn geweest (of deze bijvoorbeeld leuk vonden), maar die er nu niet zijn.

Fout 4: specificeer taal

Vergeet in de “Audience-instellingen” niet het tabblad “Geavanceerde opties” uit te vouwen en daar de taal op te geven. Anders kunnen advertenties worden weergegeven aan mensen die de taal helemaal niet spreken, en dit is beladen met een aanslag op het budget.

Fout 5: doelgroep interesses bereiken met een product

Door gedetailleerde targeting in te stellen, kunt u de interesses van uw publiek specificeren. En in dit stadium maken veel beginnende adverteerders fouten. Als u een gemiddelde targeting-specialist vraagt, zal hij hoogstwaarschijnlijk de volgende interesses noemen: reizen, wandelen, jagen, vissen, extreem. Maar ze zullen waarschijnlijk niet werken. Om de juiste targeting te kiezen, moet u nadenken over wie dergelijke tours koopt. In ons geval zijn dat mensen met een hoog inkomen en veel stress op het werk: eigenaren en oprichters van bedrijven, topmanagers. Ze gaan “rebooten”. Hiervoor is het niet nodig om deel te nemen aan extreme sporten of buitenactiviteiten. Degenen die van jagen en vissen houden, zullen de reis waarschijnlijk zelf willen organiseren; ze hebben geen rondleidingen nodig. Maar mensen die het erg druk hebben op het werk, hebben geen tijd om kaartjes te kopen en zelf andere organisatorische problemen op te lossen; ze kopen liever de tour.

Fout 6: beperk uw publiek

In een poging om bepaalde gebruikers nauwkeuriger te targeten, geven adverteerders veel doelgroepbelangen aan. Maar dit verbetert misschien niet, maar verslechtert de resultaten. Om optimalisatie-algoritmen effectief te laten werken, moet de campagne zoveel mogelijk gegevens bevatten over de doelgroep, klikken en conversies. Door het publiek te segmenteren, verminderen we de hoeveelheid data. Hierdoor werkt het algoritme slechter. Lanceer overigens niet meteen advertenties met gedetailleerde targeting. Het is beter om te beginnen met remarketing. Er zijn drie opties om het in te stellen.

Als de site een Facebook-pixel heeft. Dan zullen we in staat zijn om een ​​publiek te creëren op basis van zijn gegevens en om alle bezoekers van de site te adverteren – niet alleen degenen die er vanaf Facebook naar zijn overgestapt, maar ook degenen die van Google kwamen, enz.

Als er geen website is, maar wel een populaire Instagram-pagina. Dan kunnen we remarketing opzetten naar onze abonnees. Als er een database is met klantcontacten (telefoons en e-mail). Deze contacten kunnen worden geüpload naar Facebook-advertenties door een aangepast publiek te maken om advertenties weer te geven. Belangrijk: er moeten minimaal 1000 contacten zijn (dit is het minimum publiek voor het laten lopen van advertenties via Facebook Ads). Voer vervolgens look-alike uit. U kunt bijvoorbeeld een doelgroep maken met gebruikers die lijken op uw klanten die de afgelopen maand of zes maanden iets hebben gekocht. Dan moet u advertenties weergeven met brede targeting (met conversie-optimalisatie). En pas dan het publiek segmenteren.

Fout 7: niet genoeg aandacht besteden aan het voorbereiden van uw advertenties en advertenties

Advertenties moeten helder en interessant zijn, de aandacht trekken, emoties oproepen. Probeer in de pijn van uw doelgroep te komen. U kunt het product in detail laten zien als het er aantrekkelijk uitziet. Gebruik merkafbeeldingen als u herinnerd wilt worden. Plaats niet te veel tekst op advertenties, anders verlaagt het algoritme hun prioriteit in de weergave. Bovendien mag tekst volgens de regels van Facebook-advertenties niet meer dan 20% van de afbeelding beslaan. De teksten moeten kort en bondig zijn: je hebt maar een paar seconden om de aandacht van de gebruiker te trekken. Beloof niet alleen voordelen, maar lever bewijs. Vergeet niet om call-to-action toe te voegen. Bereid verschillende advertenties voor op verschillende plaatsingen: de advertenties die u gebruikt voor uw nieuwsfeed, zien er mogelijk slecht uit in Verhalen (ze worden bijvoorbeeld onjuist bijgesneden en verliezen een deel van de afbeelding). Gebruik Verhalen niet als uw enige plaatsingen. Het is beter om van tevoren verschillende creatieve opties voor te bereiden, zodat u ze kunt testen en de meest effectieve kunt vinden. Houd er rekening mee dat advertenties vrij snel opbranden en op tijd moeten worden gewijzigd.

Fout 8: niet nadenken over formulieren in leadadvertenties en slecht omgaan met leads

Met Lead Ads kunt u formulieren maken en contactgegevens van potentiële klanten binnen het sociale netwerk opvragen. Dit formaat is bijvoorbeeld handig als er geen site is of als deze slecht is. Denk goed na over het formulier: overlaad het niet met onnodige velden, formuleer de vragen duidelijk. Tegelijkertijd is het de moeite waard om een ​​verhelderende vraag toe te voegen om een ​​irrelevant publiek af te sluiten. Indien mogelijk is het beter om autocomplete uit te schakelen: het haalt vaak irrelevante contacten op. Het is belangrijk om aanvragen snel te verwerken; bij voorkeur – binnen 15 minuten, totdat de gebruiker is vergeten welk formulier hij heeft ingevuld.

Bereid uw verkoopteam voor voordat u Lead Ads-campagnes start. Houd er rekening mee dat er veel applicaties zullen zijn, maar niet alle van hoge kwaliteit. Het is beter om van tevoren na te denken over waar u uploadt en hoe u leads opslaat: contactgegevens kunnen later worden gebruikt. In Facebook-advertenties gaan leads naar de pagina van een bedrijf (Publishing Tools – Lead Advertising Forms) en worden daar 90 dagen bewaard. Het uitladen ervan kan lastig zijn.

 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

pwa development

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html