Schoonmaak voor uw bedrijf? Besteed het uit!

Het is bij veel bedrijven een regelmatig terugkerende discussie: schoonmaak intern in huis of extern inhuren? Het gevoel is soms dat het goedkoper is om de schoonmaak in eigen huis te halen. Bij de beeldvorming van schoonmaakkosten wordt vaak alleen uitgegaan van de loonkosten van de schoonmaker. Het uurloon van de schoonmaker is dan de gehanteerde richtlijn. Schoonmaak in eigen beheer lijkt hierdoor snel goedkoper omdat kosten als vervanging, materialen en aansturing niet meegenomen worden.  De vraag is of het wijs is om schoonmaak intern te (gaan) doen of dat het verstandiger is om dit specialisme extern in te huren, in de vorm van een schoonmaakbedrijf.

Schoonmaken is een vak

In het woord specialisme zit een belangrijk punt. Schoonmaken is een vak. Het vereist de nodige kennis en expertise van zowel degene die de schoonmaak aanstuurt als van de schoonmaker zelf. Indien bedrijven de schoonmaak zelf in huis willen halen moet deze expertise intern verkregen worden en dit vraagt nogal wat. Ten eerste vindt een goede schoonmaak planmatig plaats. Deze plannen moeten vastliggen van aanpak tot aan controle. Gaat uw bedrijf de schoonmaak intern in huis halen zijn dit meestal punten die neergelegd worden bij facilitaire medewerkers. Praktisch gezien kost dit, soms onzichtbare, uitvoeringstijd en scholingskosten.

Een schoonmaakbedrijf heeft deze expertise in al huis. Het is hun vak! Ze weten op welke manier en hoe vaak er schoongemaakt moet worden, wat de beste manier is om speciale materialen schoon te maken en welke schoonmaakmiddelen tot een zo goed mogelijk resultaat leiden. Bovendien beschikken ze over materialen voor periodieke reiniging zoals tapijtreinigers, die bij schoonmaak in eigen beheer gehuurd of gekocht moeten worden. Kortom de boekhoudpost ‘schoonmaakkosten’ is veel meer dan alleen de uitvoeringskosten van de schoonmaker. Daarnaast betaalt uw bedrijf geen werknemerskosten voor mensen die ingehuurd worden, dus geen pensioenpremie of sociale verzekeringen. 

Aansturing en vervanging

Schoonmakers moeten begeleiding krijgen en opgeleid worden. Dit brengt kosten met zich mee, voor het bedrijf waar de schoonmakers in dienst zijn. Het inhuren van een extern schoonmaakbedrijf heeft bovendien voordelen als het gaat om het vervangen van personeel. Bij ziekte of vakantie van de medewerker zorgen ze voor een deskundige schoonmaker. Deze vervanger wordt ook geïnstrueerd door het schoonmaakbedrijf. Uw bedrijf heeft hier geen omkijken naar. Kortom het schoonmaakbedrijf zorgt dat de schoonmaak doordraait. 

Kwaliteit

Verlopen de werkzaamheden onverhoopt niet naar wens? Dan neemt uw bedrijf contact op met het schoonmaakbedrijf. Hierbij wordt dan eenvoudigweg verwezen naar de afspraken die gemaakt zijn rondom de schoonmaak. Het schoonmaakbedrijf is dan aan zet om zaken op te pakken. Bij interne schoonmaak moet er in eigen huis iemand aangesproken worden als zaken niet naar wens verlopen. Dat is vaak veel lastiger omdat het aanspreken van collega’s meestal niet zo gemakkelijk is voor mensen onderling. 

Een schoonmaakbedrijf beschikt ook over kwaliteits- en controlesystemen. Ze hebben dit nodig voor hun business en bestaansrecht. Als u als opdrachtgever niet tevreden bent pakt het schoonmaakbedrijf dit aan. Blijft er een verschil bestaan, staat het u vrij om over te stappen naar een ander schoonmaakbedrijf. Bij een medewerker in dienst moet een persoonlijk verbetertraject gestart worden. Uiteindelijk kan dit leiden tot arbeidsrechtelijke stappen, die ook tot extra kosten leiden. 

Extra kosten

Overheadkosten zijn de kosten van vaste lasten die uw bedrijf gepresenteerd krijgt. Dit zijn onder andere kosten voor het leidinggeven aan de schoonmakers, administratiekosten en kosten voor (periodieke) materialen, schoonmaakmiddelen en -plannen. Een deel van deze kosten zijn bij inhuur extra omdat u dit zelf niet zou maken. Dit zijn vooral de factureringskosten. Andere kosten maakt u immers zelf ook. Soms zijn juist deze overige kosten, door de expertise en focus in business, gewoonweg lager als u deze inhuurd bij een schoonmaakbedrijf. 

Besteed het uit!

Op het eerste gezicht kan interne schoonmaak misschien goedkoper lijken, in de praktijk zal dit vaak niet zo zijn. De kosten voor leidinggeven, vervanging en het intern verkrijgen van expertise zijn groot. De corebusiness van een schoonmaakbedrijf is schoonmaken, uw business is een andere. Goed voor de doelmatigheid, doeltreffendheid en kosten om elk uw eigen expertise in te zetten! Kortom: huur een schoonmaakbedrijf in en laat hen doen waar ze goed in zijn, zo heeft u uw handen vrij voor uw eigen zaken. 

https://schoonpand.nl/